وبلاگ

همه چیز در مورد محاسبه مالیات شرکت‌های با مسئولیت محدود

مالیات-شرکت-های-مسئولیت-محدود

مالیات‌ شرکت‌های با مسئولیت محدود از موارد بسیار مهمی است که در حوزه تکالیف این شرکت‌ها همیشه مورد بحث است. شرکت‌های مسئولیت محدود را می‌توان جزو متداول‌ترین و پر ثبت‌ترین نوع شرکت‌ها دانست؛ چرا که این شرکت‌ها برای تاسیس و ثبت شدن، شرایط و مقررات آسان‌تری نسبت به بقیه شرکت‌ها دارند. شرکت‌های مسئولیت محدود مانند تمامی شرکت‌های دیگر تکالیف و وظایفی دارند که پرداخت مالیات جزو آن‌ها است. اگر تصمیم به ثبت این شرکت‌ها دارید و میزان مالیات پرداختی آن‌ها برای شما سوال است، در ادامه این مطلب همراه شوید تا کارشناسان سایت محاسب مانا بیشتر درباره مالیات و نحوه محاسبه آن شما را راهنمایی کنند.

به طور کلی هر موردی که به شرکت‌های مسئولیت محدود به طور مستقیم یا غیر مستقیم ختم شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا تعداد این نمونه شرکت‌ها بسیار زیاد است و این مسئله باعث می‌شود تا آن‌ها فرصتی برای خطا نداشته باشند. پیش از آن که درباره مالیات‌های پرداختی این شرکت‌ها بخوانیم بهتر است اول بدانیم شرکت‌های مسئولیت محدود به طور کلی چه شرکت‌هایی هستند؟

مزایای خدمات حسابرسی رابین محاسب

تعریف شرکت‌های مسئولیت محدود

شرکت‌های مسئولیت محدود سهامی خاص که به آن‌ها LLC هم گفته می‌شود از گروه شرکت‌های خصوصی در ایران هستند و برای تشکیل و ثبت حداقل به 2 نفر نیاز دارند. اگر بخواهیم برای این شرکت‌ها طبق قانون‌های تجاری تعریفی ساده بیان کنیم باید بگوییم که شرکت‌های LLC برای هدفی مشترک و تجاری بین چند نفر تشکیل می‌شوند و هر عضو به ازای سرمایه خود در شرکت مسئولیت‌هایی بر عهده دارد که باید به انجام آن‌ها بپردازد. این تعریف به این معنا است صاحبین شرکت‌های مسئولیت محدود دارای سهام نیستند و در شرایط سود دهی و ورشکستگی شرکت، به اندازه میزان سرمایه خود مسئول هستند. در واقع می‌توان گفت اگر شرکت‌های مسئولیت محدود در گذر زمان دچار بدهی شوند، هر فرد با توجه به رقم سرمایه خود باید نسبت به پرداخت بدهی‌ها و قرض‌های شرکت اقدام کند و قانون به طلبکاران این اجازه را نمی‌دهد که بخواهند از اموال شخصی افراد، طلب خود را وصول کنند.

مقالات مرتبط : مهم ترین نکات حسابداری مالیاتی

انواع مالیات‌ در شرکت‌ مسئولیت محدود

شرکت‌های مسئولیت محدود مانند تمامی شرکت‌های دیگر وظیفه دارند مالیات‌های لازم را پرداخت کنند تا بتوانند به فعالیت تجاری خود ادامه دهند. مالیات‌های این شرکت‌های سهامی خاص در 4 گروه زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  1. مالیات بر عملکرد شرکت
  2. مالیات بر ارزش افزوده
  3. مالیات حقوق کارکنان
  4. مالیات‌های دیگر

صاحبین شرکت‌های مسئولیت محدود باید هر کدام از این مالیات‌ها را در زمان تعیین شده، پرداخت کنند تا ملزم به پرداخت جریمه نشوند. در ادامه به توضیح هر کدام از این مالیات‌ها و نحوه محاسبه آن‌ها می‌پردازیم.

مهم ترین نکات حسابداری مالیاتی

مالیات بر عملکرد شرکت

مالیات بر عملکرد شرکت در واقع همان مالیات سالیانه‌ای است که شرکت باید آن را بپردازد. این مالیات با توجه به سود‌ها و ضرر‌های شرکت در یک سال جاری تعیین می‌شود؛ به این صورت که درآمد شرکت و اشخاص حقوقی با هم دیگر جمع می‌شوند و  مجموع هزینه‌ها و زیان‌ها از این مبلغ کم شده و در نهایت مقدار باقی مانده با توجه به نرخ ضرب در 25% خواهد شد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که اگر شرکت مسئولیت محدود شما به ثبت رسیده باشد ولی درآمدی نداشته باشد، شما ملزم به پرداخت این مالیات نخواهید بود.

مقالات مرتبط : تفات مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد

مالیات بر ارزش افزوده

بسیاری از شرکت‌های مسئولیت محدود در حوزه تولید و فروش کالا‌ها یا عرضه خدمات مشغول هستند که طبق قانون، این شرکت‌ها مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند. در واقع شرکت‌های مسئولیت محدود موظف هستند تا پس از تعیین قیمت کالا یا خدمات عرضه شده خود، مبلغی را معادل 9% به عنوان مالیات ارزش افزوده روی مبلغ کل اضافه کنند که این مبلغ به حساب اداره مالیات واریز می‌شود‌. این مالیات بر اساس ارزش افزوده کالا‌ها و خدمات تعیین می‌شود و مبلغ کلی آن همان 9% است اما در حوزه کالا‌های نفتی و… متفاوت است.

مالیات حقوق کارکنان

مالیات حقوق کارکنان با توجه به نرخ ماده 85 ق.م.م محاسبه می‌شود و صاحبین شرکت‌های مسئولیت محدود باید در زمان پرداخت هر حقوق این مالیات را محاسبه کنند و آن را در لیست مالیات حقوقی ثبت کنند تا نسبت به پرداخت آن به اداره‌های مالیاتی اقدام کنند.

مالیات‌های دیگر

اگر شرکت‌های مسئولیت محدود اقدام به تنظیم هرگونه قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی کنند، طبق قوانین باید مالیات این قرارداد‌ها را بر اساس نوع آن‌ها به اداره مالیاتی بپردازند.

مراحل حسابرسی صورت مالی

پرداخت مالیات‌ شرکت‌های مسئولیت محدود به عهده چه کسی است؟

درباره پرداخت مالیات‌های هر شرکتی، این مسئله قابل درک است که اعضای هر شرکت همان طور که در درآمد‌ها و سود‌های شرکت سهیم هستند، به همان میزان در بدهی‌ها و مالیات‌ها هم نیز شریک هستند؛ در نتیجه پرداخت مالیات‌ شرکت‌های مسئولیت محدود بر عهده صاحبان این شرکت‌ها است. در این شرکت‌ها دو یا چند عضو وجود دارد و هر عضو با توجه به سرمایه خود باید مالیات‌های لازم را در زمان مقرر شده بپردازد تا از سوی اداره مالیات ملزم به پرداخت بدهی‌های مالیاتی و جریمه نشود یعنی هر عضوی که سرمایه بیشتری را برای ثبت شرکت در نظر گرفته است به همان میزان باید مالیات بپردازد و بالعکس.

مقالات مرتبط : وظایف مشاور مالیاتی چیست؟

مالیات شرکت‌های مسئولیت محدود بدون فعالیت چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر شرکت‌های مسئولیت محدود در طی یک سال جاری هیچ گونه تراکنشی شامل درآمد و هزینه نداشته باشند به آن‌ها شرکت‌های غیر فعال گفته می‌شود و این شرکت‌ها ملزم به پرداخت مالیات نیستند؛ اما باید حتما یک اظهارنامه مالیاتی صفر به اداره مالیاتی ارسال کنند تا مالیات برای آن‌ها لحاظ نشود.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا در خصوص مالیات شرکت‌های با مسئولیت محدود مطالبی را برای شما عزیزان ارائه دهیم تا پیش از تصمیم نهایی ثبت شرکت، با قوانین و وظایف آن‌ها آشنا شوید. شرکت‌های مسئولیت محدود در کنار میزان درآمدی که برای افراد به ارمغان می‌آورند شامل تکالیفی هم هستند که باید حتما رعایت شوند. اگر در خصوص شرکت‌های مسئولیت محدود با چالش مواجه شدید پیشنهاد می‌شود با کمک مشاورین حرفه‌ای سایت محاسب مانا مشکل خود را حل کنید. این مجموعه از برگزیده‌ترین مشاورین مالی، مالیاتی و حقوقی تشکیل شده است تا در مسائل کاری، حقوقی و مالیاتی به شما بهترین مشاوره‌ها را ارائه دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *