وبلاگ

استفاده از تکنیکی آسان برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شیوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از جمله مهم‌ترین موارد و البته دغدغه‌هایی است که حسابداران و کارفرمایان با آن روبرو می‌شوند. برای اینکه بتوانید به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی به آسان‌ترین شیوه ممکن دست پیدا کنید ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی کدی 6 کاراکتری بوده که برای صادر کردن یک شماره منحصر به فرد و خاص جهت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان به کار گرفته می‌شود. به صورت کلی می‌توانیم بگوییم که تا این کد ۶ کاراکتری را نداشته باشیم صادر شدن صورتحساب الکترونیکی امکان پذیر نخواهد بود؛ بنابراین از جمله مهمترین کارهایی که برای انجام دادن فعالیت‌ها در سامانه مودیان پس از ثبت نام و تشکیل کارپوشه به آن نیاز دارید اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی است. به این موضوع دقت داشته باشید که دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی طی زمان مقرر شامل جرایم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌شود.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی

مبنای قانونی حافظه مالیاتی و شناسه یکتا

طبق ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان حافظه مالیاتی یک نوع حافظه الکترونیکی بوده که برای به ثبت رساندن و نگهداری اطلاعات در صورتحساب‌های الکترونیکی و البته ارسال و انتقال صورت حساب‌ها به سامانه مودیان نقش دارد. حافظه مالیاتی به شکل سخت افزاری و نرم افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. حافظه مالیاتی بر اساس بررسی‌ها و نظارت سازمان امور مالیاتی توسط مودی جهت ثبت صورت حساب‌های الکترونیکی فروش، بکار گرفته خواهد شد. هر کدام از حافظه‌های مالیاتی باید یک شماره شناسایی یکتا داشته باشند. شناسه یکتای حافظه مالیاتی به وسیله سازمان امور مالیاتی صادر و به هر مودی اختصاص داده می‌شود. باید خاطر نشان کنم شما میتوانید برای خدمات حسابداری نیز به رابین محاسب مانا مراجعه کنید.

شماره خاص صورتحساب الکترونیکی

با اجرا و مستقر شدن سامانه مودیان لازم است همه صورتحساب‌ها به شکل الکترونیکی و بر اساس فصل تعاریف در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان صادر گردد. با توجه به این مطلب هر کدام از صورتحساب‌ها لازم است تا یک شماره خاص و منحصر به فرد را داشته باشند و این شماره نشان از اطلاعات کامل از فاکتور فروش و مودیان مالیاتی خواهد بود. این شماره خاص و منحصر به فرد یک کد ۲۲ کاراکتری بوده که ۶ کاراکتر ابتدایی آن شناسه یکتای حافظه مالیاتی است بنابراین تا زمانی که شناسه یکتای حافظه مالیاتی نداشته باشید برای شما امکان صدور صورتحساب در این سامانه وجود نخواهد داشت.

چگونگی دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

به صورت متداول ما همیشه به دنبال روش‌هایی هستیم که به آسانی بتواند کار ما را راه بیندازد. ارتباط با دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی هم قطعاً همین طور است؛ اما برای اخذ شناسه یکتا حافظه مالیاتی شیوه آسانی هم وجود دارد. اما از سخت‌ترین شیوه‌هایی که برای اخذ این شناسه هست این بوده که با کمک دستورالعمل‌های فنی و تخصصی که در سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و بر اساس دستورالعملی که در سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام قرار گرفته است، باید عمل کنید. برای این کار باید با مباحث تخصصی و فنی حوزه فناوری اطلاعات و کدینگ مربوطه آشنا باشید و تسلط کافی را با آنها داشته باشید. دستورالعمل‌های ذکر شده با عنوان راهنمای پروفایل گواهی در تولید CSR منتشر شده است.

فایل کلید عمومی امضای دیجیتال حافظه مالیاتی

اگر بخواهیم در راستای اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی مهم‌ترین نیازمندی را به شما معرفی کنیم باید مراجعه به فایلی که در ارتباط با امضای دیجیتال یا CSR که مختص سامانه مودیان است، اشاره کنیم. این فایل را باید در کارپوشه خود در سامانه مودیان بارگذاری کرده که با کمک فیلم‌های آموزشی به آسانی می‌توانید این کار را انجام دهید.
برای اینکه به مرحله بارگذاری فایل کلید عمومی حافظه مالیاتی برسید باید اول به سایت درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی http://my.tax.gov.ir مراجعه کرده و به کارپوشه مالیاتی خود بروید. پرونده مالیاتی را که می‌خواهید برای آن شناسه یکتای حافظه مالیاتی اخذ کنید را انتخاب کرده و از منوی سمت راست به قسمت عضویت وارد شوید. پس از آن، منوی شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب کرده و طبق فیلم‌های آموزشی، اقدام به انجام مراحل لازم کنید.

دریافت امضای دیجیتال ویژه ی سامانه ی مودیان

به چه تعداد شناسه یکتا نیاز خواهیم داشت؟

به صورت متداول برای انجام تکلیف قانونی سامانه مودیان، تنها داشتن یک شناسه حافظه مالیاتی کافی است. اما در صورتی که فاکتور‌ها یا صورتحساب‌های مختلفی را در شرکت خود دارید پس باید شناسه یکتای مختلفی را هم برای آنها اخذ کنید. به عنوان مثال اگر شرکت شما علاوه بر فروش صادراتی، فروش داخلی هم دارد با در نظر گرفتن استراتژی فروش، لازم است یک شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای حساب‌های داخلی هم ایجاد کرده و با کمک شناسه دیگری به فروش‌های صادراتی خود بپردازید.

برای مطالعه ی بیشتر: خدمات حقوقی چیست و در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟

مراحل صدور صورتحساب در سامانه مودیان

تا این قسمت از مطلب سعی کردیم شما را با شناسه یکتا حافظه مالیاتی آشنا کنیم. اما در این قسمت مراحل صدور صورت حساب در سامانه مودیان را برای شما به عنوان می‌کنیم که به آسانی بتوانید کار خود را پیش ببرید.
۱. ثبت نام در سامانه مالیاتی
۲. تهیه پایانه فروشگاهی برای صدور صورتحساب الکترونیکی
۳.دریافت گواهی امضا الکترونیکی از نشانی rca.gov.ir
4. اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی
۵. پیکربندی و ثبت مشخصات در پایانه فروشگاهی
۶. دریافت شناسه کالا یا خدمت از سامانه جامع تجارت
۷. اخذ فهرست شناسه (عمومی) کالا یا خدمت از آدرس stuffid.tax.gov.ir
8. صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی با ضوابط سازمان
۹. ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *