وبلاگ

حسابرسی و حسابداری چه تفاوتی دارند؟

حسابرسی_و_حسابداری_چه_تفاوتی_دارند؟

حسابرسی و حسابداری چه تفاوتی دارند؟

این سوالی است که امروزه اکثر افراد با آن روبه‌رو می‌شوند. بهتر است بدانید از زمان‌های قدیم که فعالیت‌های اقتصادی ساده رایج بوده است تا به امروز که روابط تجاری، گسترش فراوانی یافته است، کنترل حساب‌ها و ثبت و نگهداری آنها رایج بوده است؛ در عصر حاضر به دلیل پیشرفت فراوان در زمینه اقتصاد سیستم‌های حسابداری مکلف به رسیدگی و تهیه انواع حساب‌ها و محاسبه سود و زیان‌ها هستند. حسابداری و حسابرسی دو واژه‌ای هستند که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است بسیاری از افراد تمایل داشته باشند تفاوت خدمات حسابداری و حسابرسی را بدانند. بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید در این زمینه اطلاعات مفیدی را کسب کرده و به تفاوت حسابداری و حسابرسی پی ببرید

معرفی حسابداری

حسابداری که به آن زبان تجارت نیز گفته می‌شود، در اصل تمامی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری یک سازمان، کارخانه، کمپانی و شرکت را محاسبه می‌کند و می‌تواند از این طریق اطلاعات مهم و ارزشمندی را در اختیار افراد درون سازمان مانند مانند صاحبان سرمایه و مدیران یا افراد برون سازمان مانند بستانکاران، سرمایه‌گذاران یا بانک‌ها و موسسات قرار دهد. این اطلاعات یک سری فرآیندهای مخصوص ثبت، طبقه‌بندی، خلاصه، تجزیه و تحلیل هستند که پس از این که به شکل مالی گردآوری شدند به صورت‌های مختلفی مانند ترازنامه یا صورت سود و زیان ارائه می‌شوند. از حسابداری برای محاسبه و ارزیابی سلامت مالی یک شرکت استفاده می‌کنند، به منظور تحلیل عناصری مانند دارایی‌ها، حقوق صاحبان مشاغل و بدهی‌ها، می‌توان سود و زیان یا وضعیت مالی یک شرکت در دوره زمانی خاصی را به وسیله حسابداری مشخص کرد.

معرفی حسابرسی

حسابرسی یکی از شاخه‌های اصلی حسابداری است، به طوری که به‌صورت جداگانه تدریس نمی‌شود و افراد حسابدار باید آن را به عنوان یک درس اصلی در رشته حسابداری بگذرانند. برای خدمات حسابرسی بایستی حساب‌ها، مدارک و گزارش‌های شرکت‌های سهامی به صورت دقیق بررسی و تنظیم شود تا اختلالی در آن وجود نداشته باشد؛ بدون ارزیابی اسناد مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها امکان بروز اشتباه و تقلب وجود دارد به همین منظور برای داشتن یک اقتصاد سالم، استفاده از یک حسابرس در شرکت‌ها جهت بررسی صحت آن‌ها امری ضروری است. در طی فرایندهای حسابرسی تمام سوابق مالی یک فرد یا شرکت از نزدیک مورد بررسی قرار می‌گیرد تا صحت آن مشخص شود. علاوه بر این، حسابرس تمام سوابق مالی شرکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد تا مشخص شود با قانون و مقررات مطابقت دارد یا خیر؛ حسابرسی معمولا در پایان سال توسط حسابرسان خارج از شرکت انجام می‌شوند.

تفاوت اصلی حسابداری و حسابرسی

خدمات حسابرسی موسسه رابین محاسب مانا : انجام خدمات حسابرسی رعایت

 

تفاوت اصلی حسابداری و حسابرسی

پس از توضیحات ارائه شده ممکن است متوجه شده باشید که به‌طور کلی موضوع اصلی حسابرسی و حسابداری یکی است، اما ماهیت این دو موضوع و روش‌های انجام آنها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد، در اصل حسابداری و حسابرسی مکمل یکدیگر هستند اما یک حسابرس اطلاعات مالی شرکت‌ها و مراکز مختلف را به طور بی‌طرفانه ارزیابی کرده و اظهار نظر خود را به طور صادقانه و مطابق با استانداردها و قوانین در قالب یک گزارش در اختیار افراد ذیربط قرار می دهد، حسابداران معمولاً اقدام به ثبت اسناد در دفاتر تجاری یا تهیه و تنظیم اسناد حسابداری در سیستم‌های کامپیوتری و دفاتر مشخص می‌کنند؛ همچنین حسابداران به طور روزانه اقدام به ثبت فعالیت‌های مالی مختلف و انجام معاملات گوناگون می‌کنند اما حسابرسان در بازه زمانی خاصی که معمولاً در پایان سال است به پردازش اطلاعات می‌پردازند. دقت کار حسابرسان بسیار بالا است و با یک دید منتقدانه به بررسی انواع اطلاعات و حساب‌ها می‌پردازند، در حالیکه در کار حسابدار و جمع‌آوری اطلاعات ممکن است مواردی مانند برابر نبودن جمع دوطرف تراز یا اشکالات جزئی دیده شود.

شباهت حسابرسی و حسابداری

حسابداری و حسابرسی در کنار داشتن تفاوت‌های مختلف شباهت‌هایی نیز دارند، از مهم‌ترین شباهت‌های حسابداری و حسابرسی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هر دو ؛ در بازه زمانی مشخص، اقدام به ارائه وضعیت مالی یک سازمان یا شرکت می‌کنند. علاوه بر این، هر دو باید به ارائه صورت‌های مالی و سوابق آنها بپردازند و گزارش‌های واقعی ارائه دهند. در هر دو روش اشخاص از روش‌هایی مانند تجزیه و تحلیل و محاسبه یکسانی استفاده می‌کند، علاوه بر این در هر دو مورد حسابداری و حسابرسی، شخص باید دارای مدرک حسابداری باشد یا به قوانین و اصول حسابداری آشنایی کامل داشته باشد.

 

خدمات موسسه رابین محاسب مانا : انجام خدمات حسابرسی صورت های مالی

 

زمان بندی‌های کاری حسابداری و حسابرسی

بر اساس ایدئولوژی مالی، پایان کار حسابداری همزمان با آغاز حسابرسی است؛ حسابداری یک کار مستمر است که از زمانی که شرکت بنا نهاده می‌شود تا آخرین روز کاری آن، ادامه دارد و حسابدار باید در تمامی روز به سند زدن و محاسبه تمامی امور مالی مشغول باشد. در مقابل فعالیت حسابرس مستمر نیست و فقط هنگامی انجام می‌شود که شرکت یا سازمان نیاز به تجزیه و تحلیل حساب‌های مالی یا معاملات داشته باشد، این کار معمولاً در پایان هر سال انجام می‌شود و به تعیین نهایی تمام حساب‌های شرکت کمک می‌کند. معمولاً در زمانی از یک حسابرس کمک می‌گیرند که نیاز باشد توجه بیشتری به حساب‌های کلی کنند. به طور معمول گزارشات ارائه شده توسط حسابرس می‌تواند برای تصمیم گیری منطقی افرادی مانند سهامداران، سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان، مشتریان، دولت و… مفید باشد؛ به همین دلیل فقط در یک دوره خاص نیاز به استفاده از حسابرس است.

اهداف مهم حسابداری چیست؟

حسابداری می‌تواند اهداف مهمی داشته باشد و به همین دلیل وجود یک حسابدار ماهر و کاربلد در بسیاری از مراکز و شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، از مهم‌ترین اهداف حسابداری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • طبقه بندی و کنترل صحیح اسناد مالی
  • برنامه‌ریزی صحیح برای سیاست‌های آینده و پیشگیری از ایجاد مشکلات حقوقی
  • تصمیم‌گیری صحیح و به جا در رابطه با استفاده درست از منابع مالی محدود و پیشگیری از مشکلاتی مانند ورشکستگی
  • گزارش‌گیری و تفسیر دقیق اسناد مالی
  • جمع‌آوری و خلاصه‌بندی صحیح و دقیق اطلاعات عددی و و تفسیر صحیح آنها برای استفاده کنندگان
  • قراردادن اطلاعات مالی دقیق در اختیار مدیران جهت رهبری و کنترل مالی سازمان

علاوه بر اهداف ذکر شده، یک حسابدار باید به‌خوبی بر تمامی قوانین مالیاتی، استانداردهای حسابداری، قوانین بیمه و استانداردهای ارائه صحیح خدمات مالی تسلط داشته باشد تا مشکلات مالی برای سازمان و شرکت پیش نیاید.

اهداف مهم حسابداری چیست؟

اهداف مهم حسابرسی چیست؟

در اکثر مواقع وجود یک حسابرس ماهر برای برخی از سازمان‌ها اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد و به رفع ایرادات و مشکلات احتمالی کمک می‌کند، از مهم‌ترین اهداف حسابرسی می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • اعتبار بخشیدن به گزارشات مالی و اطلاعات کسب شده
  • کنترل تراکنش‌های سازمان و گردش‌های مالی
  • تهیه گزارشات معتبر برای بازرسی قانونی
  • جلوگیری از خطا و تقلب در گزارشات مالی و اطمینان پیدا کردن از صحت آنها
  • بررسی دقیق عملیات‌های مالی مانند میزان درآمدها، هزینه‌ها و بودجه کل
  • دادن اعتماد و اطمینان به مشتری برای بررسی دقیق صورتهای مالی
  • پیروی دقیق از استانداردهای حسابرسی و قوانین و مقررات وضع شده برای نهادها و سازمان‌ها
  • ارائه گزارشات دقیق از کارهای انجام داده و گزارشات مالی کسب شده

از مهم ترین خدمات حسابرسی می توان موارد زیر را نام برد :

مهم‌ترین وظایف حسابدار چیست؟

یک حسابدار باتجربه پس از استخدام شدن در مراکز و سازمان‌ها ،وظایف مختلفی بر عهده دارد، از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف یک حسابدار می‌توان به بررسی و کنترل مدارک، تنظیم اسناد حسابداری و ثبت آنها، تهیه تراز آزمایشی ماهیانه، تهیه صورت مغایرت بانکی ماهیانه، نظارت کامل بر جریان وجوه و جریان کالا، تهیه لیست حقوق و مزایای کارکنان، تهیه آمار و اطلاعات مالی در مورد وضعیت و موجودی انبارها، تهیه صورت‌های مالی نهایی، همکاری با مسئولین شرکت در تطبیق تجهیزات انبار و موجودی های آن، همکاری با مدیرعامل و هیئت مدیره در مورد ارسال مدارک مهم مانند اظهارنامه مالیاتی و مدارک مربوط به مالیات و حق بیمه اشاره کرد. این موارد از اصلی‌ترین وظایف یک حسابدار است که باید به آن توجه لازم را کرده و از دقت به آن غافل نشود.

مهم‌ترین وظایف حسابرس چیست؟

در کنار وظایف مهمی که یک حسابدار دارد، حسابرس شرکت نیز باید بتواند وظایفی که در اختیار او قرار داده شده است را به درستی انجام داده و سپس گزارش آن را به مدیرعامل یا مراجع قانونی ذیربط ارائه دهد. از اصلی‌ترین وظایف حسابرس می‌توان به اطمینان پیدا کردن از صحت حساب‌های شرکت و امور مالی آن اشاره کرد؛ این افراد باید با دقت زیاد به امور مالی رسیدگی کرده و اگر خطایی در آن رخ داده است یا اشتباهی در آن وجود دارد نسبت به رفع و اصلاح آن اقدام کرده و سپس گزارش آن را ارائه کنند. علاوه بر این، به منظور بهبود و سازماندهی دقیق امور مالی یک شرکت، حسابرس وظیفه بررسی و ارائه صحت اطلاعات را دارد.

 

سخن پایانی

امروزه به دلیل پیشرفت فراوان در تاسیس شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، تمام این مراکز برای ثبت اطلاعات و بررسی تراکنش‌های مالی و بررسی دقیق میزان سود و ضرر کسب و کارها، نیاز به استخدام یک حسابدار دارند؛ علاوه بر این برای ثبت اطلاعات دقیق نظارت در مورد درستی یا نادرستی ثبت اطلاعات، وجود یک حسابرس ماهر و با تجربه از اهمیت زیادی برخوردار است. این افراد باید بتوانند بر اساس قوانین و مقررات تعیین شده تمامی امور مالیاتی و هزینه‌های مختلف را ثبت و گزارشات آن را به رئیس، مدیرعامل یا مراجع قانونی ارائه دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *