وبلاگ

تفسیر کامل اجزای ترازنامه توسط کارشناسان رابین محاسب مانا

اجزای ترازنامه حسابداری

ترازنامه حسابداری یک نوع صورت مالی است. حسابرسان می‌دانند که نتایج ترازنامه تا چه اندازه روی فعالیت اقتصادی مجموعه تأثیر می‌گذارد. بهره وری، مشکلات و ریسک ترازنامه همگی باعث شده‌اند که امروزه ترازنامه مورد استفاده و کاربرد قرار بگیرد. در این بین، بهتر است بدانید که بخش‌ها، اجزا و اقلام ترازنامه چیست که در ادامه بیشتر به بررسی این بخش خواهیم پرداخت. رابین محاسب مانا؛ مجموعه ای از خبره ترین مشاورین مالی، مالیاتی و حقوقی می باشد. این مجموعه میتواند با توجه به نیاز شما انواع خدمات حسابداری ، مالیاتی ، حسابرسی و … را به شما ارائه دهد.

تراز نامه چیست؟

معمولاً به یکی از موارد اصلی حسابرسی صورت‌های مالی ، ترازنامه حسابداری (Balance Sheet ) می‌گویند. ترازنامه را اگر گزارش در نظر بگیرید، می‌تواند وضعیت دارایی شما را مشخص کرده و همچنین سرمایه و بدهی را هم معین کند. حسابرس از ترازنامه استفاده می‌کند و معمولاً در قالب تصویر، تراز نامه می‌تواند وضعیت اقتصادی یک واحد را به نمایش بگذارد.

ترازنامه شامل 3 بخش اصلی یعنی بدهی، سرمایه و دارایی است. این‌چنین است که معادله اصلی حسابداری به وجود می‌آید. برای اینکه بتوان وضعیت مالی را در یک واحد اقتصادی به درستی بررسی کرد، از ترازنامه نمی‌توان غافل شد. نظمی که ترازنامه دارد باعث می‌شود تا کلیه اطلاعات مالی را بتوان به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشت.

یک ترازنامه استاندارد همیشه در قسمت سمت راست خود دارایی، در قسمت سمت چپ بدهی و سرمایه را نشان می‌دهد. این که یک مجموعه چه میزان دارایی دارد، از چه میزان بدهی رنج می‌برد و صاحبان مجموعه چقدر سرمایه گذاری کرده‌اند را باید در ترازنامه جستجو کرد.

اجزای ترازنامه

 

مقالات مرتبط : حسابداری و حسابرسی چه تفاوتی دارند ؟

 

اجزای ترازنامه

حال که در مورد بخش‌های ترازنامه حسابداری قصد داریم با شما صحبت کنیم، بهتر است با اجزای آن هم شما را آشنا کنیم. عنوان ترازنامه حسابداری، واحد اندازه‌گیری ترازنامه در حسابداری و جمع حساب‌ها همگی این اجزا را مشخص می‌کنند.

·       عنوان ترازنامه حسابداری

صورت وضعیت مالی، تاریخ گزارش و نام کامل واحد اقتصادی همگی 3 بخش مهم در تشکیل عنوان ترازنامه به شمار می‌آیند. در سطر اول معمولاً نام کامل واحد اقتصادی، در سطر دوم و صورت وضعیت مالی و در سطر سوم هم تاریخ گزارش درج می‌شود و بهتر است بدانید که این بخش مهم‌ترین بخش ترازنامه را تشکیل می‌دهد.

·       واحد اندازه گیری ترازنامه در حسابداری

واحد اندازه گیری ترازنامه در حسابداری در هر کشوری متفاوت است و در ایران هم به ریال است. معمولاً هر حسابرسی به خوبی می‌داند، اهمیت این بخش هم تا چه حدودی است و با تعریف کوتاهی که دارد نباید تصور کنید شاید اهمیت بالایی نمی‌تواند داشته باشد.

·       جمع حساب‌ها

جمع حساب‌ها در ترازنامه حسابداری آخرین بخشی است که می‌توان نام برد. جمع ستون دارایی و ستون بعدی یعنی بدهی و سرمایه را اگر در نظر بگیرید با جمع حساب‌ها روبرو خواهید شد. نکته حائز اهمیت در این قسمت این است که به‌هیچ‌عنوان نباید زیر جمع‌ها را با 2 خط موازی نشان داد؛ چرا که نشان دهنده بسته شدن حساب است. ناگفته نماند که حاصل جمع هر 2 ستون هم باید با یکدیگر برابر باشند و نباید این موضوع را هم فراموش کرد.

اقلام ترازنامه در حسابداری

اگر به اقلام ترازنامه حسابداری بخواهیم اشاره‌ای داشته باشیم، می‌توان گفت ستون دارایی‌ها و ستون بدهی‌ها و سرمایه‌ها هرکدام جزء اقلام به شمار می‌آیند که در ادامه به بررسی و معرفی هرکدام خواهیم پرداخت.

·       ستون دارایی‌ها

معمولاً در ستون مربوط به دارایی‌ها به ترتیب نقدینگی از بالا به پایین، دارایی را مشخص می‌کنند. نقدینگی یعنی این که چگونه می‌توان دارایی را به وجه نقد تبدیل کرد. هر چقدر سریع‌تر بتوان عملیات نقدینگی را انجام داد، باید آن را در قسمت بالاتر این ستون نوشت. بعد از اهمیت نقدینگی نوبت به اقلامی می‌رسد که دارای ثبات بیشتری هستند. در این بین، دارایی‌های جاری و دارایی‌های غیر جاری را نمی‌توان دست کم گرفت.  حساب‌های قابل نقد، موجودی کالا و… دارایی جاری و دارایی‌های ثابت، دارایی‌های نامشهود و… هم دارایی غیر جاری نامیده می‌شوند و معمولاً دارایی‌های جاری از میزان نقدینگی بیشتری برخوردار هستند.

·       ستون بدهی‌ها و سرمایه‌ها

این ستون شامل 2 قسمت است که بدهی و سرمایه نام دارد. بدهی به دیونی گفته می‌شود که مجموعه اقتصادی مورد نظر باید پرداخت کند. اجاره بها، دستمزد و… را می‌توان در این دسته جای داد. بدهی همچون دارایی در 2 گروه جای می‌گیرد. بدهی که سررسید کمتر از 1 سال داشته باشد که بدهی جاری نامیده می‌شود و بدهی غیر جاری که سررسید آن‌ها به بالاتر از 1 سال مربوط می‌شود.

بخش دوم این ستون به پولی مربوط می‌شود که صاحبان سهام، آن را ارائه داده‌اند که به دارایی خالص معروف است. بعد از کم کردن بدهی‌ها و به جز دارایی صاحبان سهام، به عنوان سرمایه مورد توجه قرار می‌گیرد.

ترازنامه حسابداری

شکل ترازنامه حسابداری

شکل ترازنامه حسابداری به صورت T انگلیسی است. در 2 طرف این شکل با 2 ستون روبرو می‌شوید که این 2 ستون معادله حسابداری و تساوی را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد و این شکل حساب ترازنامه بود که گفته شد. در مورد شکل گزارشی اگر بخواهیم صحبت کنیم، ستون دوم یعنی سمت چپ به بدهی و سرمایه مربوط است و معمولاً در ادامه دارایی‌های واحد اقتصادی درج می‌شوند.

مشکلات ترازنامه حسابداری

بهتر است بدانید که مشکلاتی هم در ترازنامه حسابداری می‌تواند وجود داشته باشد. اولین مشکل این است که تورم در اعداد ترازنامه بی‌تأثیر است و معمولاً بعد از گذشت مدتی دیگر دارایی اعداد و ارقام به روزی ندارد. آن دسته از اعدادی که در تراز مالی به ثبت می‌رسند، ارزش دفتری دارند. این مشکل را در ترازنامه نباید نادیده گرفت.

توجه داشته باشید که ترازنامه به شما نشان می‌دهد که با چه میزان ریسک مواجه شده‌اید. به این دلیل که دارایی و بدهی‌ها را به دست می‌آورید و همین امر می‌تواند میزان ریسک شما را در کسب و کاری که دارید، به نمایش بگذارد.

به جز مشکل و ریسکی که گفته شد، البته استفاده از ترازنامه باعث بهره وری در کسب و کار هم قطعاً می‌شود، به این دلیل که سود و زیان را با یکدیگر مقایسه می‌کنید و این موضوع بسیار حائز اهمیتی به شمار می‌آید و بهتر است بدانید که اینچنین فرایند درآمدزایی هم به بهترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت.

سخن پایانی

در مورد ترازنامه حسابداری بخش‌ها، اجزا و اقلام آن با شما صحبت کرده‌ایم. ما در رابین مانا حساب خبره‌ترین مشاورین مالی، حقوقی و مالیاتی را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم بهترین خدمات را به شما ارائه کنیم. پس اگر به دنبال تجربه و دانش فنی بالایی هستید به ما اعتماد کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *