وبلاگ

تفاوت نرخ صفر مالیاتی و معافیت مالیاتی چیست؟

تفاوت معافیت مالیاتی و نرخ صفر مالیاتی

معافیت مالیاتی یکی از سخت ترین و پیچیده ترین مسائل در مبحث مالیات است که خیلی از افراد ادعا دارند که شامل معافیت مالی می شوند ولی این حق برای آنها لحاظ نشده است . معافیت مالیاتی پیچیدگی های خاصی دارد ، خصوصاً اینکه شباهت زیادی با نرخ صفر مالیاتی دارد . به همین علت برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که چه افرادی مشمول معافیت مالیاتی هستند و تفاوت آن با نرخ صفر مالیاتی چیست؟برای کسب اطلاعات از انواع خدمات مالیاتی با کارشناسان مجرب رابین محاسب مانا در تماس باشید .

معافیت مالیاتی چیست ؟

معافیت مالیاتی به معنی عدم اجباری بودن پرداخت مالیات برای شخص یا موسسه‌ای است که مشمول شرایط و مقررات معینی شده است. این شروط می‌تواند به دلایل مختلفی اعم از نوع فعالیت اقتصادی، محلیت و… باشد. معافیت مالیاتی در بعضی موارد به عنوان بخشی از سیاست‌های دولتی جهت تشویق به فعالیت بخش خاصی یا رفع مشکلات اقتصادی، به کار گرفته می‌شود. با این حال، این معافیت‌ها به طور عمومی برای صرفه‌جویی مالی ضروری هستند و برخی افراد و موسسات به دلیل عدم دیده شدن و مزایای کافی از آنها استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل به عنوان یکی از اداره‌کنندگان امور مالیاتی، دولت همواره سعی در اصلاح و بهبود بخشیدن به این سیاست‌های معافیتی دارد.

معافیت مالیاتی

نرخ صفر مالیاتی چیست؟

نرخ صفر مالیاتی به معنی آن است که برای درآمدی که در آستانه فقر قرار دارد، هیچگونه مالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود. این نرخ مالیاتی برای کمک به کسانی که دارای درآمد پایینی هستند تدوین شده است. هدف از این عدم دریافت مالیات، کمک به کسانی است که به دلیل فقر و نواقص در زندگی توانایی پرداخت مالیات را ندارند. به طور کلی، نرخ صفر مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهایی که برای کاهش فاصله بین طبقات خودکفایی و نیازمندی‌های اساسی روش‌های زندگی استفاده می‌شود و در بسیاری از کشورها به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

بر اساس ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم، اعمال نرخ صفر مالیاتی، یک نوع معافیت مالیاتی است که پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، اسناد و مدارک حسابداری و دفاتر قانونی در مدت زمان معین برای مودی در نظر گرفته می‌شود.

شرایط و تفاوت نرخ صفر مالیاتی با معافیت مالیاتی چیست؟

دقت کنید که معافیت مالیاتی با نرخ صفر مالیاتی نباید اشتباه گرفته شود. به طور مثال وقتی‌که یک بنگاه اقتصادی در دوره‌ای از زمان فعالیت ندارد، همچنان موظف است اظهارنامه مالیاتی کاملاً سفید خود را به اداره امور مالیات تحویل دهد.

تحویل ندادن اظهارنامه مالیاتی حتی در صورت سفید بودن آن، مشمول جریمه می‌شود؛ بنابراین دقت کنید که نداشتن فعالیت اقتصادی به معنی مالیات با نرخ صفر نیست.

مالیات با نرخ صفر مشمول بنگاه‌ها و مشاغل غیردولتی یا خصوصی است که به‌منظور حمایت از کسب‌وکار آن‌ها در نظر گرفته شده است. همین مشاغل هم باید در موعد مقرر برای بهره‌مندی از نرخ صفر مالیاتی، اظهارنامه خود را به اداره مالیات تحویل دهند.

در واقع معافیت مالیاتی یعنی برخی مشاغل تولیدی به‌صورت کلی و دائمی از پرداخت مالیات معاف‌اند اما نرخ صفر مالیات مدت‌زمان معینی داشته و به‌صورت دائمی نیست.

تبصره‌ یک ماده 146 مکرر ق.م.م اینطور بیان می‌کند که شرط برخورداری از نرخ صفر و هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی؛ ارائه‌ اظهارنامه مالیاتی، دفاتر یا اسناد و مدارک در موئد مقرر در این قانون یا سایر قوانین است.

چه کسانی مشمول قانون نرخ صفر مالیاتی هستند ؟

در بسیاری از کشورها، افراد خاصی وجود دارند که می توانند از نرخ صفر در مالیات بهره مند شوند. به طور کلی این نرخ برای افرادی که درآمد بسیار کمی دارند یا افرادی که تحت برخی از معافیت های مالیاتی قرار دارند اعمال می شود. به عنوان مثال دانشجویان و بازنشستگان می توانند در صورت داشتن درآمد کم، از نرخ صفر در مالیات بهره مند شوند. در برخی موارد، برخی از نوع‌های درآمد یا منابع درآمدی هم قابلیت معافیت از مالیات را دارند. همچنین واحدهای تولیدی، خدماتی و مراکزی که بیش از 50 نفر نیروی کار دارند جز مشمولین مالیات با نرخ صفر هستند.با این حال، شرایط برخورداری نرخ صفر مالیات، بسته به کشور و قوانین مالیاتی آن متفاوت است. برای تعیین اینکه آیا می توانید از این نرخ بهره مند شوید یا خیر، با مشاور حسابداری یا وب‌سایت‌های دولتی مشورت کنید.

مشمولین معاف مالیاتی

بخش های دارای مالیات با نرخ صفر

به‌طورکلی بخش های دارای نرخ صفر مالیاتی عبارتند از:

  • واحدهای تولیدی و خدماتی با بیش از 50 نفر نیروی کار (بخوانید: نرم افزار تولیدی)
  • سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری‌ها
  • دفاتر گردشگری و زیارتی
  • فعالیت‌های تولیدی، معدنی و خدماتی و معادل 100 درصد از درآمد صادرات خدمات
  • 20 درصد درآمد صادرات مواد خام
  • کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی

چه کسانی معاف از مالیات هستند؟

ما معمولا چهار مورد معافیت مالیاتی داریم. این موارد هیچ‌گونه تکلیف مالیاتی ندارند. یعنی نه نیاز به ثبت‌نام داشته و نه نیاز به دفاتر و اظهارنامه‌ مالیاتی دارند.

سود سپرده‌ی بانکی اشخاص حقیقی: این اشخاص نه تکلیف خاصی دارند و نه نیاز به پرداخت مالیات دارند. در همین زمینه ماده‌ 145 ق.م.م مستقیم سود دریافتی به هر عنوان در چند مورد را معاف از مالیات دانسته است.

کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط: ماده 81 ق.م.م بیان می‌کند که «درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی‌، دامپروری‌، دامداری‌، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهی‌گیری‌، نوغان‌داری‌، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات ‌اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف می‌باشد.»

املاک مسکونی: تبصره 11 ماده 53 ق.م.م به بحث معافیت درآمد ناشی از اجاره املاک مسکونی اشاره می‌کند. بر این اساس فرض کنید فردی در تهران ملک مسکونی دارد. در شهر تهران تا متراژ 150 متر از مالیات معاف است و این مقدار برای کلان‌شهرها 200 متر است. البته این داستان برای اشخاص حقیقی است و نه اشخاص حقوقی.

امور خیریه: ماده 139 ق.م.م بندهای الف تا ز به معافیت مالیاتی کمک‌های خیریه اشاره می‌کند که براساس آن موقوفات، نذورات، کمک به مساجد و هلال احمر و بسیاری از موارد دیگر از این قبیل معاف از مالیات هستند.

شرایط استفاده از معافیت های مالیاتی و احتساب مالیات با نرخ صفر درصد چیست

بر اساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که در 31 تیرماه سال 94 تصویب شد. شرایط استفاده از معافیت‌های مالیاتی و احتساب مالیات با نرخ صفر درصد برای مودیان مشمول این معافیت‌ها، مستلزم ارائه مدارک زیر به اداره امور مالیاتی در موعد مقرر است:

  • کلیه مدارک شامل اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان
  • ارائه دفاتر قانونی
  • ارائه کلیه اسناد و مدارک حسابداری

درصد بهره‌ مندی از نرخ صفر مالیاتی برای مشاغل مختلف به شرح جدول زیر است:

فهرست بنگاه‌ها و مشاغل درصد بهره مندی نرخ صفر مالیاتی
درآمد صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی مشمولیت 100 درصدی
درآمد ابرازی دفاتر گردشگری و زیارتی مشمولیت 100 درصدی
سازمان‌ها و ادارات وابسته به شهرداری‌ها مشمول مالیات نرخ صفر
درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمولیت 20 درصدی
واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی مشمول مالیات نرخ صفر
درآمد حاصل از کالاهای ترانزیتی به ایران که بدون تغییر صادر می‌شوند مشمول مالیات نرخ صفر

جمع‌بندی

نرخ صفر مالیاتی یکی از قوانین مالیات است که نباید با معافیت‌های مالیاتی اشتباه گرفته شود؛ با توجه به اهمیت مالیات، بهتر است که نسبت به همه قوانین مالیاتی آگاه باشید تا دچار زیان نشوید. شما می‌توانید سوالات خود را در زمینه مالیات، از رابین حساب بپرسید.

در این مقاله به این سوالات پاسخ دادیم اساسا معافیت مالیاتی چیست؛ چه کسانی از مالیات معاف هستند و تفاوت بین معافیت مالیاتی با نرخ صفر مالیاتی چیست. استفاده از مدیران و حسابداران خبره در کنار به‌کارگیری راه‌حل‌های نرم‌افزاری مناسب به شما کمک می‌کند تا از معافیت‌ها و مشوق‌های مربوطه در قانون به خوبی استفاده کنید.

رابین محاسب مانا با داشتن مشاوران خبره و مجرب می‌تواند شما را در امور مالی و مالیاتی راهنمایی کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *