وبلاگ

تفاوت دو مفهوم علی‌الحساب و پیش پرداخت در حسابداری

تفاوت علی الحساب و پیش پرداخت

علی الحساب و پیش پرداخت به عنوان دو مفهوم جداگانه در حسابداری شناخته می‌شوند. برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که این دو مفهوم یک معنای مشخص و یکسان دارند. در حسابداری مفهوم‌های مختلف با معانی گوناگون به کار می‌روند تا حسابدار بتواند هزینه‌های مختلف را به صورت جداگانه بررسی کند. اصول و قوانین خاصی در حسابداری وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها تفاوت دو مفهوم علی الحساب و پیش پرداخت را به دست آورد. با ما همراه شوید تا اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

خدمات رابین محاسب مانا : انجام خدمات حسابداری

عبارات مختلف در حسابداری

از آنجایی که رشته حسابداری پیچیدگی بسیار زیادی دارد باید برای هزینه‌های مختلف از عبارت مشخص استفاده کرد. هر یک از این موارد با مفاهیم متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرند تا حسابداران و خریداران و فروشندگان بتوانند اطلاعات دقیقی از هزینه‌های مختلف به دست آورند. اگر تفاوت عبارات مختلف در حسابداری به خوبی مشخص نشود مشکلات زیادی در حسابرسی و حسابداری به وجود می‌آید. هر فردی که در زمینه حسابداری مشغول به فعالیت است باید با تمامی این مفاهیم آشنایی کامل داشته و به موقع از آنها استفاده کند.

حسابداری دوطرفه

پیش پرداخت چیست؟

پیش پرداخت به هزینه‌ای می‌گویند که پیش از انجام یک معامله پرداخت می‌شود. این وجه پرداختی در ادارات به عنوان پیش پرداخت ثبت می‌شود. هزینه پیش پرداخت در یک مدت مشخص به عنوان پیش پرداخت محاسبه می‌شود. پس از مدتی باید هزینه از قسمت پیش پرداخت خارج شده و به عنوان حساب هزینه‌های سال محاسبه شود. اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال برای شما بیان کنیم می‌توانیم این موضوع را با اجاره یک دفتر برای شما بیان کنیم. اگر یک شرکت برای تمدید قرارداد اجاره دفتر خود هزینه اجاره را به صورت دو چک شش ماه پرداخت کند مبلغ چک به عنوان پیش پرداخت اجاره ذکر می‌شود. در پایان سال باید این مبلغ محاسبه شود تا باقیمانده آن به دست آید. پس از محاسبه باقیمانده اجاره باید حساب پرداخت شده به عنوان پیش پرداخت تعیین گردد.

خدمات رابین محاسب مانا : انجام خدمات حسابرسی

به عبارت دیگر می‌توانیم پیش پرداخت را به عنوان هزینه‌ای قبل از دریافت خدمات بیان کنیم. یکی از انواع دارایی دائمی در حسابداری پیش پرداخت محسوب می‌شود. اگر هزینه پیش از انجام تعهد در یک کار پرداخت شود آن را به عنوان پیش پرداخت محاسبه می‌کنند. پرداخت این مبلغ می‌تواند در هر نوع فعالیت و معامله انجام شود. بسیاری از خدمات وجود دارند که پیش از انجام و ارائه آنها از مشتریان، درخواست یک هزینه به عنوان پیش پرداخت می‌کنند. این هزینه می‌تواند به عنوان یک ضمانت محسوب شود که از حساب کلی کم می‌شود.

مفهوم علی‌الحساب چیست؟

علاوه بر این که در حسابداری مفهومی به نام پیش پرداخت وجود دارد، مفهوم دیگری هم با نام علی‌الحساب در آن شناخته می‌شود. علی‌الحساب به عنوان یک هزینه در ثبت جریان‌های مالی شرکت در نظر گرفته می‌شود. این مبلغ برای زمانی مناسب است که بخشی از کار انجام شده باشد. در واقع یکی از تفاوت‌های علی‌الحساب و پیش پرداخت در زمینه ارائه خدمات است. مبلغ علی‌الحساب باید پس از انجام بخشی از کار پرداخت شود و انجام دهنده‌ کار باید برای ارائه خدمات هزینه‌ای را دریافت کند. هزینه‌ای که پس از انجام برخی از کار پرداخت شود به عنوان هزینه علی‌الحساب محاسبه می‌شود.

خدمات رابین محاسب مانا : خدمات حسابرسی رعایت

 این موضوع هم می‌تواند برای شما با یک مثال بیان شود. تصور کنید که شما با یک پیمانکار برای اجرای یک پروژه قراردادی را می‌بندید. پیمانکار پس از اینکه ۲۰ درصد از کار شما پیشرفت کند از شما یک هزینه برای ادامه قرارداد دریافت می‌کند. این هزینه برای او به عنوان یک کمک هزینه برای ادامه پروژه مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. به این هزینه که شما به این شخص پرداخت می‌کنید علی‌‌الحساب می‌گویند. هزینه علی‌الحساب را می‌توان در دفاتر روزنامه یا نرم‌افزار حقوق و دستمزد ثبت کرد. به عبارت دیگر می‌توان علی الحساب را به منظور پرداخت یک مبلغ بر طبق مقررات بیان کرد. این مبلغ به منظور ادای قسمتی از تعهد به مجری پروژه پرداخت میشود.

مواد حسابداری برای توضیح مفاهیم مختلف

با توجه به ماده ۲۸ و ۲۹ قانون محاسبات عمومی می‌توان مفاهیم و مشخصی برای پیش پرداخت و علی‌الحساب بیان کرد. در ماده ۲۸ پیش پرداخت به عنوان مبلغی از محل اعتبارات بر اساس حکم و قراردادها طبق مقررات پیش از انجام تعهدات شناخته می‌شود. با توجه به ماده ۲۹ مفهوم علی‌الحساب به منظور هزینه‌ای است که به منظور ادای قسمتی از تعهد با رعایت مقررات پرداخت می‌شود. علی الحساب در ازای خدمات پرداخت می‌گردد اما پیش پرداخت برای خدماتی است که در آینده قرار است از آنها استفاده کنید.

خدمات رابین محاسب مانا : 

آیا می‌توان مفاهیم علی‌الحساب و پیش پرداخت را در یک معامله و پروژه استفاده کرد؟

از آنجایی که این دو مفهوم تفاوت زیادی دارند در یک معامله و در یک زمان به کار نمی‌روند. در معاملاتی که باید هزینه پیش از انجام خدمات دریافت شود، از مفهوم پیش پرداخت و در معاملاتی که باید هزینه پس از انجام ارائه خدمات دریافت شود از مفهوم علی‌الحساب استفاده می‌کنند. برای پرداخت هزینه‌های مختلف در حسابداری باید با توجه به نوع پروژه میزان هزینه مشخص شود. هزینه‌های علی الحساب و پیش پرداخت در هر پروژه با توجه به نوع خدمات با یکدیگر متفاوت است. گاهی اوقات این مبالغ بسیار سنگین و در برخی از پروژه‌ها این مبالغ بسیار ناچیز محسوب می‌شوند. در تمامی پروژه‌ها باید مبالغ کم و زیاد را ثبت کرد تا مشکلات حسابداری پیش نیایند.

خدمات رابین محاسب مانا : خدمات حسابرسی صورت های مالی

جمع بندی

با توجه به مطالب بالا می‌توان گفت که در حسابداری مفاهیم مختلفی وجود دارد. دو مفهوم علی‌الحساب و پیش پرداخت با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.این دو هزینه باید باتوجه به پروژه‌های مختلف به مجری پروژه پرداخت شوند. گاهی اوقات در برخی از پروژه‌ها باید هزینه‌‌ای پیش از انجام خدمات پرداخت گردد. در برخی از پروژه‌ها هم نیازی به این هزینه نبوده و میتوان پس از دریافت خدمات، هزینه مشخصی را پرداخت کرد. این هزینه‌ها باید همگی ثبت شده و در پایان پروژه از هزینه کلی کسر گردند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره مفاهیم مختلف حسابداری به دست آورید با شماره‌های درج شده در این مطلب تماس بگیرید. همکاران ما اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *